Obec jako zřizovatel příspěvkové organizace ZŠ a MŠ v rámci zřizovací listiny (dodatkem) upravuje podmínky užívání nemovitého majetku smlouvou o výpůjčce. Jsme v rozporu s několika zastupiteli, kteří říkají, že musí rozhodnout o každé výpůjčce rada a vyvěsit před tímto rozhodnutím záměr, já jsem toho názoru, že je to pravomocí pouze zastupitelstva, proto můj dotaz zní: Kdo má pravomoc rozhodnout o uzavření této smlouvy o výpůjčce (zastupitelstvo nebo rada), a musí být vyvěšen záměr o výpůjčce na úřední desce?
Uzavírání smluv o výpůjčce patří do vyhrazené pravomoci rady. Pokud jsou tedy v daném případě uzavírány jednotlivé smlouvy o výpůjčce majetku příspěvkové organizaci (a majetek tedy není svěřen do užívání této příspěvkové organizaci „pouze“ zřizovací listinou), musí o jejich schválení rozhodnout rada. Záměr uzavřít smlouvu o výpůjčce však nemusí být v tomto případě vyvěšen, neboť tato povinnost se dle § 39 odst. 3 nevztahuje na případy výpůjčky nemovitého majetku obce právnické osobě zřízené obcí.
Majetek svěřovaný příspěvkové organizaci k hospodaření by měl být vymezen přímo ve zřizovací listině, spolu s označením souvisejících práv a povinností. Zároveň ovšem není vyloučeno, aby příspěvková organizace užívala další majetek ve vlastnictví obce na základě nájemní smlouvy či smlouvy o výpůjčce (smluvní řešení může být praktičtější např. v případě krátkodobých výpůjček.)